Dieta

Diety pudełkowe przechodzą na automatyzację

Diety pudełkowe przechodzą na automatyzację
Diety pudełkowe przechodzą na automatyzację Dzisiejsi konsumenci mają coraz mniej czasu i jednocześnie coraz wyższe wymagania wobec jakości i zróżnicowania codziennych posiłków. Nie dziwi więc,

Diety pudełkowe przechodzą na automatyzację

Dzisiejsi konsumenci mają coraz mniej czasu i jednocześnie coraz wyższe wymagania wobec jakości i zróżnicowania codziennych posiłków. Nie dziwi więc, że chętnie sięgają po zdrowe, wygodne i relatywnie niedrogie diety pudełkowe, co przekłada się na rozwój rynku usług cateringowych. Zainteresowanie dostawami gotowych posiłków prosto pod drzwi widoczne jest także w Polsce. Przybywa firm, ofert, a przede wszystkim klientów, których obsługa wymaga wsparcia technologii, m.in. w obszarze logistyki zamówień.

Polacy przodują w dietach pudełkowych
Rynek polskich usług cateringowych wart jest już ponad 2,5 mld złotych. Jego wartość rośnie z roku na rok. Największy skok odnotowano w pierwszej połowie 2021 roku, po wyciszeniu początkowych fal pandemii koronawirusa i związanych z nią obaw o finanse domowe. Jak wynika z szacunkowych danych SuperMenu, obecnie na polskim rynku działa już ok. 850 firm z tego sektora, które rocznie realizują niemal 50 mln dostaw.

Wyzwania dla branży cateringowej
Oczekiwania konsumentów wobec branży dietetycznej stale rosną – osoby korzystające z diety pudełkowej oprócz bogatej oferty chcą szybkiej i sprawnej dostawy bez konieczności wychodzenia z domu. Rosną też potrzeby samej branży – w obliczu zwiększającej się liczby zamówień i natężonego ruchu pojazdów w miastach pojawia się potrzeba optymalizacji działań. Branża cateringowa sięga zatem coraz chętniej po usługi outsourcingowe, w tym także planowanie dostaw wielopunktowych i zarządzanie systemem dostaw, z budowaniem stref i podziałem pracy włącznie.

Z wyzwaniami w obszarze logistyki mierzą się przede wszystkim rozwijające się marki. W odróżnieniu od niewielkich firm ręcznie planujących doręczenia z wykorzystaniem kilku pojedynczych pojazdów, muszą one skoordynować pracę wielu kierowców i kurierów jednocześnie. By robić to w sposób, który pozwoli zoptymalizować liczbę pokonywanych kilometrów czy odpowiednio zaplanować załadunek (kolejność dostaw ma powiązanie z kolejnością ułożenia paczek na samochodzie) potrzebują narzędzi automatyzujących procesy logistyczne. Odpowiednio dobrane pozwalają oszczędzić czas, obniżyć koszty i zwiększyć skuteczność, co przekłada się na satysfakcję klienta końcowego. Dobry system optymalizujący dostawy cateringowe zbiera także dane i dostarcza firmie informacji, w przypadku reklamacji złożonej od klienta: np. możliwe są archiwizacje zdjęć wykonanych przez kurierów oraz notatek.

A to już wiesz?  Dieta bezglutenowa. Jak zaplanować menu dla dziecka?

„Zarówno większe marki, jak i rozwijające się firmy cateringowe szukające sposobu na oszczędności i podniesienie skuteczności swoich działań mają do dyspozycji narzędzia analityczne usprawniające proces dostaw realizowanych dużą flotą pojazdów i do wielu klientów jednego dnia. Specjalnie dla firm cateringowych opracowaliśmy System AutoMapa Enterprise Last Mile, który działa w trybie real time. To możliwość zaplanowania pracy dla wszystkich kierowców jednocześnie, z uwzględnieniem równego obłożenia w ramach stref i obliczenia zoptymalizowanej trasy (pod kątem czasu lub długości trasy). To obniża koszty logistyki, pozwala na optymalne wykorzystanie pracowników i optymalny podział pracy. Ponadto dyspozytor jest poinformowany przez system o błędach w adresach zleceń, co niweluje pomyłki w procesie logistycznym już na poziomie jego planowania” – komentuje Maciej Polkowski, key account manager w AutoMapa Enterprise.

„W ostatnim półroczu odnotowaliśmy znaczący wzrost zainteresowania naszą ofertą dietetyczną, na co wpływ mógł mieć częściowy powrót naszych klientów do pracy biurowej i chęć zaoszczędzenia czasu przy wyborze codziennej diety. Rosnąca ilość zamówień to także szereg wyzwań dla nas, głównie logistycznych. Codziennie dostarczamy ponad kilka tysięcy diet na terenie Warszawy, Trójmiasta i okolic. To niejako wymusiło na nas konieczność zautomatyzowania procesów dostawczych w naszej firmie i współpracę z AutoMapą Enterprise. Dziś dokładnie wiemy, jak będzie wyglądał nasz dzień: ile kilometrów kierowcy przejadą, w których strefach miasta, w jakim czasie. Na bieżąco kontrolujemy, gdzie już byliśmy, a gdzie dostawa zostanie dopiero zrealizowana. W systemie mamy także zdjęcia każdej dostarczonej paczki i notatkę od kierowcy przy zleceniu, a po dostawie możemy wysyłać sms do Klienta. Ta ostatnia funkcja wysyłki sms – wbrew naszym obawom – została bardzo pozytywnie odebrana przez naszych klientów. Niweluje to ryzyko kradzieży paczki spod drzwi i daje możliwość klientowi zabrania diety, by schować ją w lodówce. Takie rozwiązanie to pewność, że nasze usługi są realizowane na najwyższym poziomie, z dbałością o jakość, zdrowie i czas. A nawet, jak coś pójdzie nie tak, mamy archiwum, możemy sprawdzić co się wydarzyło z przesyłką. – komentuje Piotr Bieńkowski – manager firmy BoskiBox, która z systemem AutoMapa Enterprise Last Mile zrealizowała już ponad kilkaset tysięcy dostaw.

A to już wiesz?  Świętowanie w okresie 1000 pierwszych dni życia dziecka – jakie potrawy są bezpieczne dla malucha?

Diety pudełkowe to jedna z wielu branż, które coraz chętniej korzystają z zewnętrznych usług planowania tras wielopunktowych i optymalizacji logistycznych – z podobnych rozwiązań korzysta także branża transportowa czy ubezpieczenia. Klienci biznesowi dostrzegają korzyści płynące z korzystania z takich personalizowanych usług, które bardzo szybko przekładają się na znaczne obniżenie kosztów i utrzymanie wysokich standardów obsługi zamówień. Automatyzacja logistyki to działanie niezbędne już w pierwszym etapie rozwoju i warto powierzyć je specjalistom.

O firmie AutoMapa

AutoMapa to istniejąca od 2003 roku polska firma i polska marka popularnej nawigacji na telefon, a także operator największego polskiego serwisu mapowego, znanego od lat jako Targeo (od niedawna prezentowanego jako AutoMapa Targeo). W swojej ofercie ma także aplikację AutoCB – połączenie walkie-talkie i CB radio do rozmów z innymi kierowcami oraz usługi z zakresu Enterprise, bogatą ofertę narzędzi mapowych i telematycznych dla firm. Całość oferty spaja MapCloud, chmura usług AutoMapy i Targeo, umożliwiająca synchronizację i zarządzanie danymi.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy