Dziecko LIFESTYLE

Jak podać, by smakowało lepiej?

Jak podać, by smakowało lepiej?
Estetyczny aspekt serwowania

Data publikacji: 2018-06-07
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Jak podać, by smakowało lepiej?
Kategoria: Dziecko, LIFESTYLE

Estetyczny aspekt serwowania posiłków.

Jak podać, by smakowało lepiej? Dziecko, LIFESTYLE - Estetyczny aspekt serwowania posiłków.

     

Jedzenie to jedna z podstawowych potrzeb człowieka. O tym, jak ważne są okoliczności, w których spożywamy posiłki, nie trzeba nikogo przekonywać. Jak i o tym, że forma ich podania jest równie istotna. Badania psychologów potwierdzają bowiem, że jemy wszystkimi zmysłami. Warto pamiętać o tym zwłaszcza w kontekście kształtowania pozytywnych wzorców żywieniowych u dzieci.

Czym jest comfort food?

Smak magdalenki zanurzonej w herbacie przywołał wspomnienia, które stały się inspiracją dla Marcela Prousta do napisania „W poszukiwaniu straconego czasu”, jednego z najważniejszych dzieł światowej literatury. To jeden z dowodów na to, jak doświadczenia smaków mogą wpływać na życiowe decyzje, późniejsze odczucia i wrażenia. Kolejne możemy czerpać z własnej pamięci. Wystarczy przywołać na myśl mleko z kożuchem serwowane w przedszkolu czy szpinak w postaci nieatrakcyjnej papki, które raz podane zniechęciły do siebie na całe lata. Z kolei pozytywne okoliczności sprawiają, że chętnie wracamy do potraw z nimi związanych, bo oprócz smaku, przywołują one dobre wspomnienia. Tak właśnie działa comfort food – jedzenie, które powoduje uśmiech na twarzy, daje szczęście nie tylko dlatego, że jest smaczne, ale przede wszystkim poprzez wywołanie pozytywnych konotacji związanych z konkretną potrawą. Dla każdego, z oczywistych względów, comfort food stanowi inne danie.

Powyższe motywy uzasadniają, dlaczego tak ważne jest, by dzieci mogły gromadzić pozytywne skojarzenia związane z jedzeniem. Tworzą się one nie tylko podczas domowego obiadu czy w czasie rodzinnego wyjścia do restauracji, ale także na szkolnych stołówkach – w środowisku, w którym dziecko spędza dużą część swojego czasu i je 2-3 posiłki dziennie. Co może wpłynąć na ukształtowanie się pozytywnych doświadczeń związanych z jedzeniem? – Często zanim spróbujemy dania, najpierw smakujemy je oczami. Oznacza to, że już sama estetyka podania posiłku wpływa na nasz apetyt i przyjemność, którą odczuwamy z jedzenia. Również aspekty wizualne otoczenia, w którym jemy, odgrywają znaczącą rolę. Przyjazne i funkcjonalne wnętrze sprzyja spokojnemu jedzeniu, bez stresu i presji czasu. Te pozytywne doświadczenia towarzyszące spożywaniu posiłków, mają jeszcze jeden istotny wymiar. Wpływają mianowicie na kształtowanie się odpowiednich nawyków żywieniowych, a to z kolei przekłada się na mniejsze marnowanie żywności. – podkreśla Marek Borowski, prezes Federacji Polskich Banków Żywności, partnera społecznego programu Extra Szkolna Stołówka.

A to już wiesz?  Jak pomóc pierwszakom w radzeniu sobie z nowymi wyzwaniami?

Na żółtych talerzach smakuje lepiej

Na odczuwany przez nas smak jedzenia wpływa suma wrażeń odbieranych różnymi zmysłami. Odpowiednio dobrane kolory stymulują autonomiczny układ nerwowy odpowiedzialny za metabolizm i poczucie głodu. Badaniem tych zależności zajmuje się od lat profesor Charles Spence z Uniwersytetu w Oxfordzie, a zjawisko to określił mianem gastrofizyki.

Według jego badań, ciepłe barwy (żółta, pomarańczowa) zachęcają do jedzenia i zwiększają apetyt. Ten fakt możemy w rzeczywistości wykorzystać na kilka sposobów, m.in. serwując posiłki na zastawach w takich kolorach. Z pewnością będzie to sprzyjało zjadaniu przez dzieci całych porcji. Dodatkowo kolor zielony kojarzy nam się z czymś zdrowym, chętniej więc zjadamy posiłki podane na zielonym talerzu czy obrusie. Białe nakrycia, najczęściej spotykane w restauracjach, także nie są złym pomysłem, również pobudzają „ośrodek głodu”. Serwowanie dań na czerwonych talerzach może natomiast zmniejszać apetyt, bo w przyrodzie i umownie przyjętej komunikacji, np. drogowej, jest to barwa ostrzegawcza. Podobnie zadziałają niebieskie naczynia, które są dobrym pomysłem dla osób na diecie, ale w szkolnej stołówce nie ma dla nich miejsca.

Znaczenie ma także wielkość talerzy – kiedy wybieramy większe, wówczas mamy skłonność do zjadania większych porcji posiłków. Amerykańskie badania dowodzą, że na odczuwanie smaku ma również wpływ rodzaj materiału, z którego zrobione są naczynia czy sztućce. W jednym z eksperymentów badanej grupie serwowano jogurt łyżką metalową i plastikową. Badani ocenili jako lepszy smak jogurtu degustowanego z metalowej łyżki1. To argument na korzyść tradycyjnych sztućców, które dodatkowo nie przyczyniają się do zwiększenia ilości śmieci.

Estetyka serwowania posiłków

Naukowcy dopiero od niedawna eksplorują obszary związane z naszymi wyborami żywieniowymi, a już mamy wiele dowodów na to, że czynniki społeczne, środowiskowe, a nawet atmosferyczne mają wpływ zarówno na nasze żywieniowe wybory, jak i to, jak duże porcje zjadamy oraz czy czerpiemy z tego przyjemność. Istnieją dowody na to, że nie tylko talerze, sztućce, ale nawet pojemniki na przyprawy mogą wpływać na nasze doznania smakowe. 2

A to już wiesz?  Akwarelowe cuda | Empik Galeria Bałtycka

Ładnie wyglądające danie z pewnością znajdzie wielu amatorów, w przeciwieństwie do tych samych potraw zaserwowanych w formie bezkształtnej papki w pudełku jednorazowego użytku. Badania Charlesa Spence`a potwierdzają, że wygląd dania ma znaczący wpływa na nasze wybory i sposób konsumpcji, a te klarują się w dużej mierze już w dzieciństwie. Stąd nie należy pomijać w edukacji i wychowywaniu aspektu kształtowania wzorców estetycznych i dobrych nawyków żywieniowych.

Pamiętajmy, że za estetyczne potrawy uznaje się te, w których widoczne są wszystkie składniki oraz te składające się z kontrastowych kolorystycznie składników, np. brokułów i pomidorów.

Jak powinna wyglądać szkolna stołówka?

Kolorowa, jasna, funkcjonalnie urządzona, przyjazna przestrzeń – tak powinna wyglądać szkolna stołówka. To przecież miejsce, w którym dzieci nie tylko zjadają szkolny obiad, ale także uczą się zachowań przy stole w środowisku innym niż domowe, spotykają się z rówieśnikami, a także odpoczywają od zajęć lekcyjnych. Podkreślmy raz jeszcze, że z badań przeprowadzonych w Stanach Zjednoczonych wynika, że estetyka pomieszczeń, w których uczniowie spożywają posiłki ma także wpływ na ich żywieniowe wybory3, a sposób podania na niemarnowanie żywności.

Przyjazna przestrzeń stołówki przede wszystkim powinna wizualnie odróżniać się od sal lekcyjnych.  Jasne kolory ścian i odpowiednio zaaranżowane wnętrze z dostosowanymi do potrzeb uczniów meblami to podstawa. Kolorowe ozdoby na ścianach, np. zdjęcia owoców i warzyw – to elementy zachęcające do

jedzenia oraz sprzyjające niemarnowaniu żywności. Istotne znaczenie mają także obrusy i dekoracje stołu. W stołówce szkolnej powinny jak najbardziej przywodzić na myśl domową kuchnię. To trend, który wykorzystują także restauratorzy, dając sygnał, że jedzenie w ich lokalu jest tak dobre, jak domowe. Kuchnia i miejsce, w którym w domu spożywamy posiłki to przecież strefa bezpieczeństwa, warto przywołać ten kontekst także na szkolnej stołówce.

Atrakcyjnie podane dania, jedzone w przyjaznej atmosferze, smakują lepiej, sprzyjają niemarnowaniu żywności oraz utrwalaniu pozytywnych nawyków żywieniowych na przyszłość. A dobrze funkcjonująca i estetyczna szkolna stołówka to miejsce, w którym uczniowie mogą w bezpieczny sposób zrelaksować się podczas zajęć szkolnych i komfortowo zjeść przygotowane dla nich posiłki. O takie właśnie stołówki starają się szkoły, które zgłosiły się do udziału w programie „Extra Szkolna Stołówka”.

A to już wiesz?  E-mail z Laponii, czyli życzenia od Świętego Mikołaja z Galerią Krakowską

„Extra Szkolna Stołówka” to program edukacyjny dedykowany dla szkół podstawowych, którego partnerem społecznym jest Federacja Polskich Banków Żywności. Jego celem jest polepszenie warunków, w jakich dzieci w szkołach spożywają posiłki oraz edukacja w zakresie właściwego gospodarowania żywnością. Każda szkoła zarejestrowana na stronie www.extrastolowki.pl otrzyma materiały edukacyjne w formie elektronicznej przygotowane przez ekspertów Federacji Polskich Banków Żywności. Programowi towarzyszy konkurs skierowany do szkół podstawowych, dzięki któremu zostanie wyłonionych 5 placówek, które wygrają remont stołówki o wartości 30 000 zł. Rejestracji może dokonać dyrektor placówki lub inna osoba dorosła za jego zgodą, w okresie od 1 marca 2018 r. do 17 czerwca 2018 r.

 

1 Piqueras-Fiszman, Betina, Vanessa Harrar, Jorge Alcaide, and Charles Spence (2011), “Does the Weight of the Dish Influence Our Perception of Food?” Food Quality and Preference, 22 (8), 753–56. 

2 Of Waste and Waists: The Effect of Plate Material on Food Consumption and Waste, Sara Williamson, Lauren G. Block, and Punam A. Keller, “The University of Chicago Press Jurnals”, January 2016

3 Della Torre SB, Akre C, Suris JC. Obesity prevention opinions of school stakeholders: a qualitative study. J Sch Helath. 2010;80(5):233-239

4Of Waste and Waists: The Effect of Plate Material on Food Consumption and Waste, Sara Williamson, Lauren G. Block, and Punam A. Keller, “The University of Chicago Press Jurnals”, January 2016

 

 

źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Jak podać, by smakowało lepiej? Dziecko, LIFESTYLE - Estetyczny aspekt serwowania posiłków.
Hashtagi: #Dziecko #LIFESTYLE

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy