Kasze

Jak zapewnić małemu sportowcowi odpowiednią dawkę energii?

Do prawidłowego wychowania w duchu sportu dziecko potrzebuje od rodziców zachęty do ćwiczeń i wsparcia w osiąganiu wyników. Jednak, aby zadbać o właściwy rozwój małego człowieka i zapewnić mu odpowiednią regenerację po wysiłku, niezbędna jest także właściwa dieta. Ekspertki kampanii „Lubię kaszę – kasza na stół, na zdrowie, na co dzień” przekonują, że dobrze skomponowany jadłospis powinien w pełni pokrywać potrzeby energetyczne organizmu oraz

Informacja prasowa
Warszawa, 19 kwietnia 2021 r.

Jak zapewnić małemu sportowcowi odpowiednią dawkę energii?

Do prawidłowego wychowania w duchu sportu dziecko potrzebuje od rodziców zachęty do ćwiczeń i wsparcia w osiąganiu wyników. Jednak, aby zadbać o właściwy rozwój małego człowieka i zapewnić mu odpowiednią regenerację po wysiłku, niezbędna jest także właściwa dieta. Ekspertki kampanii „Lubię kaszę – kasza na stół, na zdrowie, na co dzień” przekonują, że dobrze skomponowany jadłospis powinien w pełni pokrywać potrzeby energetyczne organizmu oraz dostarczać składników niezbędnych do budowania formy, siły i sprawności. Podstawą diety są węglowodany, stanowiące główne źródło energii i dostarczające ok. 55-65% dziennego zapotrzebowania kalorycznego. Ich dobrym źródłem są smaczne, pełne składników korzystnych dla zdrowia kasze.

– Właściwa dieta ma wpływ zarówno na możliwości wysiłkowe, proces regeneracji, prewencję kontuzji, ale również na optymalny wzrost i rozwój młodego organizmu. W badaniach na małych grupach sportowców juniorów w Polsce dowiedziono, że jedzą oni często za mało warzyw, owoców i produktów pełnoziarnistych, co przekłada się na zbyt niskie spożycie węglowodanów, kwasu foliowego, wapnia czy żelaza, za często natomiast sięgają po żywność wysoko przetworzoną jak fast foody, słodycze i słone przekąski, słodzone napoje. Nieprawidłowe nawyki żywieniowe połączone z intensywnym wysiłkiem fizycznym mogą doprowadzić nie tylko do gorszych wyników sportowych, ale także zaburzeń wzrostu i rozwoju – zauważa Urszula Somow, dietetyczka i ekspertka kampanii „Lubię kaszę – kasza na stół, na zdrowie, na co dzień”.

W diecie młodego sportowca ważne jest dostarczenie odpowiedniej ilości energii. Dziecko o dużej aktywności fizycznej ma znacznie zwiększone zapotrzebowanie energetyczne, nawet o ponad 1000 kcal względem swojego mało aktywnego rówieśnika. Jednocześnie w porównaniu z dorosłym, potrzebuje ono więcej energii przeliczając na kg masy ciała. „Paliwem” dla pracujących mięśni oraz mózgu mogą być kasze, które w przypadku gryczanej, jęczmiennej, jaglanej czy owsianej stanowią jednocześnie źródło witamin i składników odżywczych istotnych dla młodych sportowców.

A to już wiesz?  Wiosenne odchudzanie z bakaliami, przygotowane przez dietetyka. Dieta wiosenna

Młody sportowiec, który nie posiada odpowiedniego zapasu substancji energetycznych oraz pozbawiony jest właściwego poziomu nawodnienia, narażony jest na osiąganie gorszych wyników sportowych, a nawet obarczony jest ryzykiem kontuzji. Może odczuwać spadek siły, szybkości i wytrzymałości. Szybciej się męczy oraz wykazuje się mniejszym skupieniem. Dlatego, obok odpowiedniego nawodnienia, tak ważna jest odpowiednia dieta składająca się z pożywnych i pełnowartościowych posiłków zawierających wszystkie niezbędne składniki odżywcze. W jadłospisie powinno znaleźć się 4-5 posiłków podawanych w równych odstępach czasowych, mniej więcej co 3-4 godziny. Warto zatem przed meczem bądź treningiem zasilić młody organizm odpowiednią dawką energii. Zdaniem Kamili Pawłowskiej, blogerki kulinarnej z serwisu naszakasza.pl, dietetyczki, ekspertki kulinarnej kampanii, w ciągu dnia jako zdrowe przekąski idealnie sprawdzą się proste dania z kaszą, przygotowane według jej autorskich przepisów, do wypróbowania których zachęca.


Jaglane smoothie z truskawkami, gruszką i szpinakiem

Składniki:
• kasza jaglana sucha – 2 łyżki
• mleko spożywcze 2% – 1 szklanka
• truskawki – 1 szklanka
• szpinak świeży -1 szklanka
• gruszki – 1/2 sztuki

Sposób przygotowania: gotujemy kaszę jaglaną przez około 15-20 minut. Owoce myjemy, obieramy i kroimy.
Wszystkie składniki wraz z mlekiem przekładamy do misy blendera i blendujemy na smoothie.

Sałatka z kaszą pęczak, szpinakiem, brokułem, fasolą i orzechami włoskimi
Składniki:
• szpinak świeży – 1 szklanka
• kasza jęczmienna pęczak – 4 łyżki
• brokuł – 1 szklanka
• fasola biała, konserwowa – 3 łyżki
• orzechy włoskie – 15g
• olej rzepakowy- 1 łyżka
• ocet jabłkowy – 1 łyżka
• miód pszczeli -1 łyżeczka
• musztarda – 1/2 łyżeczki
• natka pietruszki – 1 łyżka
Sposób przygotowania: kaszę gotujemy w osolonej wodzie zgodnie z informacją zamieszczoną na opakowaniu produktu. Brokuł myjemy i dzielimy na różyczki. Wrzucamy do wrzącej, lekko osolonej wody i gotujemy ok. 3 minuty. Przygotowujemy dressing mieszając olej z octem, miodem i musztardą. Fasolę z puszki odsączamy z zalewy i płuczemy pod bieżącą wodą. Składniki przekładamy na talerz i polewamy dressingiem. Całość mieszamy i posypujemy posiekaną natką pietruszki.


Gryczanka z jabłkiem i orzechami włoskimi

Składniki:
• kasza gryczana, sucha -4 łyżki
• mleko spożywcze 2% – 1 szklanka
• jabłko – 1 sztuka
• orzechy włoskie – 4 sztuki
• Anyż, mielony – szczypta
Sposób przygotowania: gotujemy kaszę w mleku z dodatkiem anyżu przez około 15 minut, a następnie przekładamy ją do miseczki. Umyte i pokrojone jabłko dodajemy do kaszy, a następnie wrzucamy posiekane orzechy. Mieszamy wszystkie składniki.

Ogólnopolska kampania promocyjno-edukacyjna „Lubię kaszę – kasza na stół, na zdrowie, na co dzień”, której organizatorem jest Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych, sfinansowana jest ze środków Funduszu Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych.

A to już wiesz?  Wiosenne odchudzanie z bakaliami, przygotowane przez dietetyka. Dieta wiosenna

Więcej informacji o kampanii znajduje się na stronie internetowej oraz na profilu na Facebooku:
www.lubiekasze.pl/
www.facebook.com/lubiekasze/