Dziecko LIFESTYLE

Wyniki Testu Bezpieczeństwa sprawdzającego wiedzę pierwszoklasistów

Wyniki Testu Bezpieczeństwa sprawdzającego wiedzę pierwszoklasistów
W grudniu pierwszoklasiści, już po raz ósmy, przystąpili do Ogólnopolskiego Testu Bezpieczeństwa. Odpowiedzieli na pytania sprawdzające i utrwalające ich wiedzę na temat tego, jak zachować się w różnych, niebezpiecznych sytuacjach, z jakimi mogą się

Data publikacji: 2017-01-12
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: Wyniki Testu Bezpieczeństwa sprawdzającego wiedzę pierwszoklasistów
Kategoria: Dziecko, LIFESTYLE

W grudniu pierwszoklasiści, już po raz ósmy, przystąpili do Ogólnopolskiego Testu Bezpieczeństwa. Odpowiedzieli na pytania sprawdzające i utrwalające ich wiedzę na temat tego, jak zachować się w różnych, niebezpiecznych sytuacjach, z jakimi mogą się spotkać.

Wyniki Testu Bezpieczeństwa sprawdzającego wiedzę pierwszoklasistów Dziecko, LIFESTYLE - W grudniu pierwszoklasiści, już po raz ósmy, przystąpili do Ogólnopolskiego Testu Bezpieczeństwa. Odpowiedzieli na pytania sprawdzające i utrwalające ich wiedzę na temat tego, jak zachować się w różnych, niebezpiecznych sytuacjach, z jakimi mogą się spotkać.

W grudniu pierwszoklasiści, już po raz ósmy, przystąpili do Ogólnopolskiego Testu Bezpieczeństwa. W tym roku wzięło w nim udział blisko 100 000 dzieci ze szkół podstawowych w całej Polsce. Najmłodsi uczniowie odpowiedzieli na pytania sprawdzające i utrwalające ich wiedzę na temat tego, jak zachować się w różnych, niebezpiecznych sytuacjach, z jakimi mogą się spotkać. Wyniki testu wyraźnie wskazują zagadnienia, z którymi dzieci radzą sobie najlepiej, jak i te wymagające od opiekunów dalszych działań edukacyjnych, mających na celu zwiększenie bezpieczeństwa najmłodszych. 

Ogólnopolski Test Bezpieczeństwa już od 8 lat stanowi bardzo ważny element akcji edukacyjnej – Akademia Bezpiecznego Puchatka – realizowanej pod patronatem honorowym Komendanta Głównego Policji oraz Kuratoriów Oświaty. Przygotowany został w atrakcyjnej, multimedialnej formie, we współpracy z ekspertami, m. in. z Biura Prewencji i Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji. Najmłodsi uczniowie, pod opieką nauczycieli i rodziców, odpowiadali na 15 pytań obejmujących m. in. zagadnienia dotyczące bezpiecznych zachowań na drodze, w szkole, podczas zabawy, samodzielnego pobytu w domu, w czasie korzystania z Internetu czy w trudnych sytuacjach społecznych, np. związanych z przemocą. Dla dzieci była to okazja nie tylko do sprawdzenia, ale też utrwalenia wiedzy zdobytej podczas specjalnych zajęć poświęconych tematyce bezpieczeństwa. Z kolei rodzice, nauczyciele i opiekunowie poznali dzięki wynikom testu zagadnienia, nad którymi jeszcze należy z dzieckiem szczególnie uważnie popracować, aby zwiększyć prawdopodobieństwo, że zachowa się prawidłowo w konkretnej, trudnej sytuacji.

 

Wyniki Ogólnopolskiego Testu Bezpieczeństwa

Obszarem, który przy wypełnianiu testu sprawił pierwszakom najmniej problemów była tematyka związana z poruszaniem się po drogach. Aż 90% znało prawidłową odpowiedź na pytanie o to, dlaczego należy stosować elementy odblaskowe po zmroku, a 89% badanych wie, że w samochodzie zawsze należy zapinać pasy bezpieczeństwa. 89% dzieci zna też zasady korzystania z sygnalizacji świetlnej. Najmłodsi użytkownicy dróg wiedzą również, że przed każdą wycieczką rowerową trzeba sprawdzić, czy rower jest sprawny i założyć kask oraz kamizelkę odblaskową (wskazało tak 88% badanych dzieci). Jednak, mimo generalnie dobrej znajomości zasad bezpieczeństwa na drogach, to właśnie w tej kategorii znalazło się pytanie, które sprawiło pierwszoklasistom najwięcej kłopotu. Tylko bowiem 74% wie, którą stroną pobocza lub jezdni należy się prawidłowo poruszać, gdy nie ma chodnika.

A to już wiesz?  Ben 10 i jego załoga z najlepszymi przygodami na Cartoon Network

 

Innym zagadnieniem, które powinno zwrócić uwagę rodziców i opiekunów było pytanie o zasady bezpiecznego korzystania z Internetu. Tylko 82% poprawnych odpowiedzi padło na pytanie o to, co należy zrobić, gdy ktoś poznany w Internecie chce się z dzieckiem spotkać lub uzyskać od niego dane. To szczególnie niepokojące, ponieważ z urządzeń podłączonych do Internetu korzystają już coraz młodsze dzieci, a osób o złych zamiarach, chcących wykorzystać ich naiwność wciąż nie brakuje. Jeśli natomiast chodzi o sytuacje szczególnego zagrożenia życia czy zdrowia, takie jak np. pożar, dzieci na szczęście zwykle wiedzą gdzie szukać pomocy. 87% badanych doskonale zna telefon alarmowy 112. 86% rozróżnia także numery odpowiednich służb i wie, gdzie zadzwonić w czasie nieszczęśliwego zdarzenia. Rodziców zapewne ucieszy też fakt, że większość dzieci (87%) nie wpuści do domu obcej osoby nawet, jeśli wygląda i zachowuje się przyjaźnie i wie, że nie należy bawić się nożem czy zapałkami (wskazało tak 88% dzieci).

 

Na uwagę dorosłych zasługują natomiast odpowiedzi, jakich dzieci udzieliły na pytanie dotyczące trudnych sytuacji społecznych związanych z przemocą, gdy np. ktoś je obraża, wyśmiewa lub chce odebrać im ich własność. Mimo tego, że większość (87%) wie, iż w przypadku spotkania się z przemocą należy powiadomić rodziców lub wychowawców, niepokojący jest fakt, że pozostała część nie znała odpowiedzi albo zdecydowała, aby o tego rodzaju sytuacji nie mówić zupełnie nikomu lub ewentualnie także zareagować przemocą i np. odebrać coś atakującemu. Dla rodziców to wyraźny sygnał, by szczególnie dobrze przyglądali się np. zmianom w zachowaniu dziecka, z kolei dla nauczycieli, aby byli wyjątkowo wyczuleni na tego typu sytuacje w swoich placówkach.

 

Zarówno wysoka frekwencja, jak i same wyniki testu pokazują jak ważna i potrzebna jest edukacja dzieci w zakresie bezpiecznych zachowań w najróżniejszych sytuacjach życiowych. Odpowiedzi uczniów wyraźnie wskazują, że wciąż należy pracować z nimi nad kwestiami dotyczącymi bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni czy w zakresie relacji społecznych. Oczywiście nie oznacza to jednocześnie, że można zaniedbać tematy, w których dzieci poradziły sobie lepiej. Bardzo ważne jest też współdziałanie i kontakt ze sobą wszystkich dorosłych zaangażowanych w proces wychowania, a więc zarówno rodziców, jak też nauczycieli czy innych opiekunów dziecka.

A to już wiesz?  Interaktywna wystawa robotów w Atrium Reduta

 

Podsumowując tegoroczną edycję akcji Akademia Bezpiecznego Puchatka oraz wyniki Ogólnopolskiego Testu Bezpieczeństwa Dorota Liszka, Manager ds. Komunikacji Korporacyjnej firmy Maspex powiedziała – Wysoka frekwencja w tegorocznej edycji Testu bardzo nas cieszy. Dziękujemy za duże zaangażowanie wszystkich dzieci, nauczycieli oraz rodziców uczniów biorących udział w naszej akcji. Mam nadzieję, że zdobyta w czasie zajęć Akademii Bezpiecznego Puchatka wiedza na trwałe zapadnie dzieciom w pamięć i pomoże jak najlepiej poradzić sobie w potencjalnie trudnej sytuacji. Już dzisiaj zapraszamy wszystkie szkoły do udziału w kolejnych edycjach programu.

źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Wyniki Testu Bezpieczeństwa sprawdzającego wiedzę pierwszoklasistów Dziecko, LIFESTYLE - W grudniu pierwszoklasiści, już po raz ósmy, przystąpili do Ogólnopolskiego Testu Bezpieczeństwa. Odpowiedzieli na pytania sprawdzające i utrwalające ich wiedzę na temat tego, jak zachować się w różnych, niebezpiecznych sytuacjach, z jakimi mogą się spotkać.
Hashtagi: #Dziecko #LIFESTYLE

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy